Olukord transpordisektoris ja veomahtude muutused 2022. aastal

Autoettevõtete Liidu üldkogul heideti pilk ka möödunud aastale ja olukorrale sektoris, sh kuidas muutusid eelmisel aastal veomahud. Transpordiettevõtete tulud 2022. aastal küll kasvasid 26% (maanteetransport 23%), kuid ligi 20% sellest oli üldine hinnakasv. Kui 2021. aastal veoteenuse mahul kasvasid koroonapandeemia eelsest tasemest kõrgemalegi, siis 2022. aastal ja eriti selle teises pooles hakkas majanduslangus veondussektoris tunda andma. Veosemahud võrreldes 2021. aastaga langesid 6%, sh riigisisesel veol 3% ja rahvusvahelisel veol koguni viiendiku ulatuses. Maanteekaubaveo mahust 85% moodustas riigisisene vedu.

Tabel 1. Kaubavedu maanteel, veose maht (tuhat tonni) ja muutus võrreldes

 Veose mahtMuutus võrreldes eelmise aastaga
 KokkuRiigisisene

Vedu

Rahvusvaheline

vedu

KokkuRiigisisene

vedu

Rahvusvaheline

vedu

202227 35923 2524 107-6%-3%-20%
202128 89123 9704 92219%22%7%
202023 29818 7144 584-22%-25%-9%
201928 36923 3535 0160%1%-6%
201828 49323 1985 295

Sõitjateveo mahud 2022. aastal võrreldes 2021. aastaga kasvasid ligi viiendiku võrra. Kui maakondade bussiliinide sõitjate arvud on taastunud enam-vähem koroonapandeemia eelsele tasemele, siis riigisiseste ja rahvusvaheliste liinivedude ja juhuvedude sõitjate arvud jäid veel oluliselt kaugemale 2019. aasta tasemest.

Tabel 2. Sõitjate vedu bussiga, sõitjate arv (tuhat) ja muutus võrreldes aastaga 2021 ja 2019 (Allikas: Statistikaamet, TS541)

 201820192020202120222022 vs 2021
Kokku150 202161 800109 22297 183121 95025%
Maakonnaliin16 75023 84818 87918 09922 66725%
Linnaliin123 593126 21684 17673 33791 48325%
Vallaliin6158445276881 032150%
Riigisisene kaugliin4 0093 8982 3622 1382 91536%
Rahvusvaheline liin1 4051 608417242697288%
Riigisisene juhuvedu3 3404 8302 7802 6283 02315%
Rahvusvaheline juhuvedu4915578252133255%

Suurt negatiivset mõju avaldavad 2022. aastal ennekõike avaliku teenindamise lepingute aluselt töötavatele bussiettevõtetele nii kütuse kui muude kulude kasv. Pikaajalise töö tulemusena õnnestus aasta lõpuks saavutada avaliku teenindamise lepingute indekseerimise muutmine kvartaalseks alates 2022. a IV kvartalist, mis võtab teenuse osutamisel sisendkulude hinnamuutused kiiremini arvesse.

Kokkuvõttes, ei taastunud eelmisel aastal ei kauba- ega veoseveo mahud pandeemialasele tasemele. See on ühest küljest raskendanud transpordiettevõtete olukorda ja teisalt hajutanud tähelepanu transpordisektori oluliste probleemide kriitilisuselt. Need probleemid teravduvad üha enam, kui veomahud taastuvad pandeemiaeelsele tasemele ning hakkavad takistama transpordisektori konkurentsivõimet.