Olukord transpordisektoris ja veomahtude muutused 2022. aastal
Autoettevõtete Liidu üldkogul heideti pilk ka möödunud aastale ja olukorrale sektoris, sh kuidas muutusid eelmisel aastal veomahud. Transpordiettevõtete tulud 2022. aastal küll kasvasid 26% (maanteetransport 23%), kuid ligi 20% sellest oli üldine hinnakasv. Kui 2021. aastal veoteenuse mahul kasvasid koroonapandeemia eelsest tasemest kõrgemalegi, siis 2022. aastal ja eriti selle teises pooles hakkas majanduslangus veondussektoris tunda andma. Veosemahud võrreldes 2021. aastaga langesid 6%, sh riigisisesel veol 3% ja rahvusvahelisel veol koguni viiendiku ulatuses. Maanteekaubaveo mahust 85% moodustas riigisisene vedu.
Tabel 1. Kaubavedu maanteel, veose maht (tuhat tonni) ja muutus võrreldes
Veose maht | Muutus võrreldes eelmise aastaga | |||||
Kokku | Riigisisene
Vedu |
Rahvusvaheline
vedu |
Kokku | Riigisisene
vedu |
Rahvusvaheline
vedu |
|
2022 | 27 359 | 23 252 | 4 107 | -6% | -3% | -20% |
2021 | 28 891 | 23 970 | 4 922 | 19% | 22% | 7% |
2020 | 23 298 | 18 714 | 4 584 | -22% | -25% | -9% |
2019 | 28 369 | 23 353 | 5 016 | 0% | 1% | -6% |
2018 | 28 493 | 23 198 | 5 295 |
Sõitjateveo mahud 2022. aastal võrreldes 2021. aastaga kasvasid ligi viiendiku võrra. Kui maakondade bussiliinide sõitjate arvud on taastunud enam-vähem koroonapandeemia eelsele tasemele, siis riigisiseste ja rahvusvaheliste liinivedude ja juhuvedude sõitjate arvud jäid veel oluliselt kaugemale 2019. aasta tasemest.
Tabel 2. Sõitjate vedu bussiga, sõitjate arv (tuhat) ja muutus võrreldes aastaga 2021 ja 2019 (Allikas: Statistikaamet, TS541)
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 vs 2021 | |
Kokku | 150 202 | 161 800 | 109 222 | 97 183 | 121 950 | 25% |
Maakonnaliin | 16 750 | 23 848 | 18 879 | 18 099 | 22 667 | 25% |
Linnaliin | 123 593 | 126 216 | 84 176 | 73 337 | 91 483 | 25% |
Vallaliin | 615 | 844 | 527 | 688 | 1 032 | 150% |
Riigisisene kaugliin | 4 009 | 3 898 | 2 362 | 2 138 | 2 915 | 36% |
Rahvusvaheline liin | 1 405 | 1 608 | 417 | 242 | 697 | 288% |
Riigisisene juhuvedu | 3 340 | 4 830 | 2 780 | 2 628 | 3 023 | 15% |
Rahvusvaheline juhuvedu | 491 | 557 | 82 | 52 | 133 | 255% |
Suurt negatiivset mõju avaldavad 2022. aastal ennekõike avaliku teenindamise lepingute aluselt töötavatele bussiettevõtetele nii kütuse kui muude kulude kasv. Pikaajalise töö tulemusena õnnestus aasta lõpuks saavutada avaliku teenindamise lepingute indekseerimise muutmine kvartaalseks alates 2022. a IV kvartalist, mis võtab teenuse osutamisel sisendkulude hinnamuutused kiiremini arvesse.
Kokkuvõttes, ei taastunud eelmisel aastal ei kauba- ega veoseveo mahud pandeemialasele tasemele. See on ühest küljest raskendanud transpordiettevõtete olukorda ja teisalt hajutanud tähelepanu transpordisektori oluliste probleemide kriitilisuselt. Need probleemid teravduvad üha enam, kui veomahud taastuvad pandeemiaeelsele tasemele ning hakkavad takistama transpordisektori konkurentsivõimet.