Regionaal- ja Põllumajandusministeerium ootas juunikuus ettepanekuid ühistranspordiseaduse muutmise väljatöötamiskavatsusele. Autoettevõtete Liit esitas põhjaliku tagasiside nii bussiveo kui ka taksoveo regulatsioonide kohta. Meie eesmärk on tagada aus konkurents, kvaliteetne teenus reisijatele ja selged reeglid kõigile turuosalistele.
Miks seaduse uuendamine on vajalik?
Ühistranspordiseadus reguleerib igapäevaselt kümnete tuhandete inimeste liikumisvõimalusi. Tänane seadus ei kata piisavalt uusi teenusevorme, näiteks äpitakso teenuseid või nõudepõhist ühistransporti. Kui reeglid ei ole ajakohased, tekib ebavõrdne konkurents ja kannatab teenuse kvaliteet. Seetõttu esitasime rea ettepanekuid, mis aitaksid turgu korrastada ja tagada õiglasemad tingimused.
Taksoveonduse selgemad reeglid
Taksoveo puhul tõime esile mitmed probleemid ja lahendused:
- Teenindajakaart peab jääma kohustuslikuks ka äpitakso juhtidele. Ilma selleta ei ole võimalik reisijate turvalisust piisavalt tagada.
- Keelenõuded tuleb muuta kontrollitavaks. Eesti keele oskus B1 tasemel peab olema tõendatav teenindajakaardi taotlemisel.
- Teenindajakaardi kehtivus peab olema tähtajaline. See võimaldab regulaarselt kontrollida nii keeleoskust kui ka juhiloa ja tervisetõendi kehtivust.
- KOVidele tuleb anda õigus seada nõudeid ka äpitaksodele. Praegu on olukord ebavõrdne, sest klassikalistele taksodele kehtivad rangemad reeglid.
Bussiliinide hierarhia ja rahastusmudel
Seaduse uuendamine puudutab ka bussiliinide korraldust. Toetame liinide hierarhia põhimõtet, kuid rõhutame, et:
- liinide definitsioonid vajavad selgust,
- rahastusmudel peab olema läbipaistev ja loogiliselt seotud liinide tüüpidega,
- nõudepõhiste liinide regulatsioon tuleb täpselt lahti kirjutada, sest see on oluline osa kavandatavast reformist.
Samuti rõhutasime, et sõiduplaanide koordineerimist ei saa jätta vaid formaalseks – see peab olema praktiliselt toimiv, kuid samas ei tohi see võtta kohalikelt ühistranspordikeskustelt nende põhiülesandeid.
Aus konkurents ja vastutus sõitjateveos
Üks meie olulisemaid ettepanekuid on veotellija vastutuse sätestamine ka sõitjateveos. Praegu on sarnane põhimõte kehtiv veoseveos ning see on aidanud vältida ebaseaduslikku tegevust. Sõitjateveos aitaks see:
- ennetada olukordi, kus tellitakse teenuseid ilma tegevusloata vedajatelt;
- tagada, et bussijuhid saavad vähemalt kehtivat alampalka;
- vähendada maksupettusi ja tagada õiglane maksude tasumine;
- hoida ära ohutusriske, mis võivad tekkida sobimatute sõidukite kasutamisel.
Lisaks tegime ettepaneku kehtestada elektroonilise sõidulehe kohustus. See muudaks järelevalve lihtsamaks ja looks selgema vastutuse nii vedajatele kui tellijatele.
Ühistranspordiseaduse uuendamine puudutab nii bussisõitjaid, taksokliente kui ka vedajaid. Meie ettepanekud lähtuvad põhimõttest, et aus konkurents ja selged reeglid on kogu sektori arenguks vältimatud. Samuti rõhutame, et iga uus regulatsioon peab olema praktiliselt rakendatav, mitte lihtsalt bürokraatlik koormus.
Autoettevõtete Liit ootab ministeeriumilt konstruktiivset koostööd ja oleme valmis seaduseelnõu edasisel väljatöötamisel aktiivselt kaasa töötama. Ühistranspordisüsteem vajab uuendamist, kuid see peab sündima koostöös sektori esindajatega.
Vaata lisaks: