Mis on eFTI ja miks see on transpordisektoris oluline?

eFTI ehk elektrooniline kaubaveoteave on Euroopa Liidu algatus, mis püüab muuta kogu kaubaveo teabevahetuse elektrooniliseks, asendades traditsioonilised paberipõhised saatedokumendid digitaalse infovahetusega. eFTI määrus (EL 2020/1056) jõustus alates 21. augustist 2024 ja selle rakendamine kohustab kõiki pädevaid asutusi aktsepteerima elektrooniliselt esitatud kaubaveo dokumente.

Standardiseeritud lähenemine peaks vähendama oluliselt halduskulusid, parandama pädevate asutuste menetluste suutlikkust ning suurendama transpordi tõhusust ja kestlikkust kogu Euroopa Liidus. Praegune olukord Euroopa Liidus on killustatud, kuna kasutatakse mitmeid mittekoostoimivaid süsteeme, mis tekitavad segadust ja lisakulusid, eriti väike- ja keskmise suurusega ettevõtetele (VKE-dele). Vähem kui 1% EL-i sisestest kaubavedudest on täielikult paberivabad, mis näitab suurt vajadust digitaliseerimise järele. Lisaks sellele on eFTI keskkonnas ka suur potentsiaal rohepöörde toetamiseks, vähendades paberi kasutamist ja sellest tulenevat keskkonnamõju.

Järgmised sammud ja muudatuste rakendamine

Kliimaministeeriumi tellimisel analüüsisid PwC ja  TalTechi ekspertide meeskond olemasolevat õiguskeskkonda ja töötasid välja vajaliku tervikliku lahenduse eFTI ja sellega seotud rakendusaktide Eesti õigusruumi ületoomiseks ning selleks vajalike õigusaktide koostamise ja rakendamise ajakava.  Peamised sammud, mida kavandatakse on järgmised:

  1. Õigusaktide muutmine ja täiendamine: täiendada tuleb mitmeid seadusi, sealhulgas Autoveoseadust (AutoVS), Raudteeseadust (RdTS), Lennundusseadust (LennS) ja Jäätmeseadust (JääTS), et need oleksid kooskõlas eFTI määruse nõuetega. Muudatused hõlmavad ka elektroonilise kaubaveoteabe infosüsteemi (eFTI värava) loomist ja haldamist, mis tagab andmete turvalise ja sujuva vahetuse.
  2. eFTI platvormide ja värava tehniline arendus: välja tuleb töötada ja sertifitseerida eFTI platvormid, mis vastavad määruse tehnilistele ja funktsionaalsetele nõuetele. Samuti tuleb luua vajalikud liidestused olemasolevate andmekogudega ja tagada andmete turvalisus.
  3. Pädevate asutuste määratlemine ja koolitus: määratleda tuleb, millised asutused on pädevad eFTI raames andmeid töötlema ja jälgima. Need asutused, sealhulgas näiteks Politsei- ja Piirivalveamet, Maksu- ja Tolliamet ning Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, vajavad täiendavat koolitust ja tehnilist ettevalmistust muudatuste rakendumiseks.

Kõigi vajalike õigusaktide muudatused on planeeritud jõustuma hiljemalt 2026. aasta lõpuks. Sellele järgneb pädevate asutuste ja teiste isikute ettevalmistamine vastamaks jõustuvale seadusele ning vajadusel rakendusaktide muudatusvajaduste välja selgitamine ja vajalike muudatuste sisseviimine neis.  Seejärel monotooritakse muudatuste asjakohasust ning alates 2027. aastast esitatakse iga viie aasta tagant Euroopa Komisjonile aruanne määruses sätestatud teabe osas.