Euroopa Kohus tühistas sõidukite koduriiki pöördumise nõude

Euroopa Kohus tegi 4. oktoobril otsuse, mille kohaselt ei pea rahvusvahelisi vedusid tegevad sõidukid enam pöörduma regulaarselt tagasi oma koduriiki.

2020. aastal Euroopa Parlamendi poolt vastu võetud liikuvuspaketi raames vastuvõetud regulatsiooni kohaselt pidid alates 2022. aasta veebruarist veoettevõtjad tooma enda rahvusvahelistel vedudel kasutatavad sõidukid tagasi ettevõtte asukohariiki vähemalt iga 8 nädala jooksul alates sealt lahkumisest. Nõue kehtis nii rahvusvahelistel vedudel osalevatele kaubaveokitele, reisijateveo bussidele kui ka väiksematele tarbesõidukitele. See oli diskrimineeriv eeskätt Euroopa Liidu äärealadel asuvate liikmesriikide vedajatele, kes pidid koduriiki pöördumiseks tegema üldjuhul pikemaid sõite ning seetõttu kandma ka suuremaid kulusid.

2020. aastal esitasid Leedu, Bulgaaria, Rumeenia, Küpros, Ungari, Malta ja Poola 15 hagi Euroopa Parlamendi ja nõukogu vastu, et tühistada liikuvuspaketi teatud õigusaktid. Eesti astus hagijate toetuseks menetlusse, toetades sõiduki regulaarse tagasipöördumise kohustuse ja sõidukijuhtide lähetamisele kehtestatud erinormide tühistamist.

Euroopa Kohus leidis, et sõidukite tagasipöördumise kohustuse proportsionaalsust ei olnud piisavalt tõendatud, ning tühistas selle nõude. Ülejäänud liikuvuspaketiga kehtestatud nõuded jäid aga jõusse.

Liikuvuspakett on osa Euroopa Liidu jõupingutustest tasakaalustada autojuhtide sotsiaalseid õigusi ja töötingimusi ning parandada transpordisektori tõhusust ja õiglast konkurentsi.

Täpsemalt saab lugeda inglise keelsest kohtuotsusest:

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2024-10/cp240173en.pdf