Efektiivsemad veod ja õiglasemad reeglid – erivedude regulatsiooni uuendamine on möödapääsmatu

Eesti veondussektori konkurentsivõime ja keskkonnajalajälje vähendamine sõltub sellest, kui paindlikult ja mõistlikult on korraldatud veokite massi ja pikkuse regulatsioonid. Autoettevõtete Liit on viimastel kuudel aktiivselt kohtunud Transpordiameti ja Kliimaministeeriumi esindajatega ning esitas juulis koos Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liiduga ministeeriumile ettepanekud erivedude regulatsiooni ajakohastamiseks. Meie eesmärk on, et uute muudatuste raames seadustataks ka kuni 60-tonniste autorongide kasutamine, mis vastavad ohutuse ja teekindluse nõuetele.

Probleem: ebaühtlane regulatsioon ja bürokraatia

Täna on kuni 52-tonniste autorongide kasutamine võimalik vaid eriveo lubade alusel, kuid kevadiste ja sügiseste massipiirangute ajal tekib õiguslik vastuolu. Kuigi teed suudavad kanda ka suuremaid koormusi, piirab kehtiv õigusruum nende sõidukite liikumist. Selle tulemusena peavad ettevõtted taotlema sadu või isegi tuhandeid lühiajalisi eriveolube, mis suurendab bürokraatiat ja kulusid sadade tuhandete eurode ulatuses.

Näiteks RMK vedudel võib loamenetluste ajakulu ulatuda 1,5–2 inimese tööaastale. See on ebamõistlik koormus nii ettevõtetele kui ka riigile.

Lahendus: selged reeglid ja tehnilised nõuded

Analüüsid on näidanud, et 52-tonnise seitsmeteljelise ja paarisratastega täishaagise mõju teekatendile on väiksem kui 40-tonnise viieteljelise poolhaagise oma. See tähendab, et hästi kavandatud ja tehnilistele tingimustele vastavad autorongid ei kahjusta teid rohkem, vaid võivad olla isegi soodsamad.

Seetõttu oleme teinud ettepaneku:

  • viia 52-tonnised autorongid eriveo regulatsiooni alt välja ja sätestada need üldmääruses;
  • võimaldada kuni 60-tonniste autorongide kasutamine täishaagiste, 8 paarisratastega telje ja teljebaasi reegli täitmise tingimustel;
  • ühildada erivedude ja massipiiranguga teede reeglid, et vältida tarbetut topeltbürokraatiat.

Need muudatused toetavad korraga mitmeid valituse prioriteete – positiivne keskkonnamõju (süsinikuheitmete vähenemine), positiivne majanduslik mõju (efektiivsem transport ja toodete hinna konkurentsivõime paranemine) ja bürokraatia vähendamine. Autoettevõtete Liit töötab koos partneritega selle nimel, et regulatsioonid saaksid ajakohastatud juba enne järgmisi massipiirangute hooaegu. Tegemist on ajakriitilise muudatusega, mis annab Eestile võimaluse liigutada end kooskõlla Euroopa praktikatega ja samal ajal toetada nii metsa- kui veondussektori arengut.

Vaata lisaks: