Muudatused liidu juhatuses ja sihid järgmiseks perioodiks

Juunis toimus Autoettevõtete Liidu üldkogu. Koosolekul kinnitati juhatuse liikmeks AS SEBE juhatuse liige Mart Raamat, kes toob liitu kaasa nii esindusorganisatsiooni juhtimise kui bussisektori kogemuse. Üldkogu otsusega jätkab juhatus järgmises koosseisus: Andrei Mändla (juhatuse esimees), Kaupo Nõmmemees, Meelis Lippe, Andrus Laul, Ago Vingissar, Indrek Halliste ja Mart Raamat.

Tagasivaade 2024. aastale

Üldkogul anti ülevaade möödunud aasta töödest ja väljakutsetest. Olulisemad otsused ja saavutused 2024. aastal olid:

  • Ühistranspordi rahastamine ja kvaliteet. Liit juhtis tähelepanu avalike bussiliinide alarahastusele, mis on kestnud juba viis aastat. Kuigi puudujääk kaetakse igal aastal lisaeelarvest, tõi Liit korduvalt välja vajaduse stabiilse rahastusmudeli järele. Osaleti aktiivselt ka ühistranspordi reformi ettevalmistamises, rõhutades teenuse kättesaadavust ja kvaliteeti.
  • Tööjõu kättesaadavus ja järelkasv. Kutseliste juhtide puudus oli endiselt suurim väljakutse. Liidu ettepanekul alandati bussijuhi ametisse asumise miinimumvanus 24 aastalt 21 aastale. Käivitati koostöös kutsekoolidega uusi õppeprogramme (nt Viljandi Kutseõppekeskuse töökohapõhine bussijuhi õpe), et tuua sektorisse noori juhte.
  • Ausa konkurentsi eest seismine. Liit jätkas ümbrikupalkade ja ebavõrdse maksukäsitluse vastu võitlemist. Pikendati bussijuhtide kollektiivlepingut kuni 2026. aastani. Veoseveo sektoris püüti laiendada kollektiivlepet, kuid edusammud jäid tagasihoidlikuks. Samuti rõhutati vajadust maksuhalduri tugevama järelevalve järele tööjõumaksude osas.
  • Keskkonnaeesmärgid ja tõhusamad veokid. Liit osales pikemate ja raskemate autorongide kasutuselevõtu aruteludes, mille teaduslikud uuringud kinnitasid regulatsioonide muutmise võimalikkust. Käivitati EMS (25,25 m / 60 t) autorongide liiklusohutuse uuring koostöös Transpordiametiga. See samm on oluline nii kulutõhususe kui ka CO₂ vähendamise eesmärkide saavutamisel.
  • Digitaliseerimine ja veodokumendid. Osaleti aktiivselt e-veoselehe ja eFTI (elektroonilise kaubaveoteabe) süsteemi väljatöötamisel. Need projektid toetavad ausat konkurentsi, lihtsustavad haldust ja suurendavad läbipaistvust kogu sektoris.
  • Taksoturu regulatsioonid. Liit tõi esile ebavõrdse konkurentsi klassikalise taksoteenuse ja platvormipõhiste sõiduteenuste vahel. Esitati ettepanekuid, et ühtlustada regulatsioonid ja tagada kõigile turuosalistele võrdsed tingimused.
  • Liidu nähtavuse ja koostöö suurendamine. Eelmisel aastal tehti üle 15 ametliku pöördumise ministeeriumidele ja osaleti kümnetel aruteludel. Koostöös teiste erialaliitudega (ERAA, ELEA, Prolog jt) loodi transpordi erialaliitude ümarlaud, mis aitab ühiselt sektori strateegilisi eesmärke kujundada.

Möödunud aasta näitas, et Liit on suutnud oma varasemalt seatud sihtide täitmisel teha mitmeid edusamme – tööjõu järelkasvu toetamine, nullheite transpordi ettevalmistamine ja digitaliseerimine on liikunud edasi. Samal ajal jäävad kestvateks väljakutseteks ühistranspordi rahastuse stabiilsus, ausa konkurentsi tagamine ja sektori regulatsioonide ajakohastamine. Vaatamata majanduslangusele jätkas liit aktiivselt sektori huvide kaitsmist ning liikmete arv püsis stabiilne.

Järgmise perioodi sihid

Üldkogu kinnitas uue tegevuskava aastateks 2025–2026, mis seob lähiaastate praktilised sammud ja pikemaajalise arengusuuna. Fookuses on:

  • EMS-veokid ja regulatsioonid. Aidata kaasa sõidukite massi ja pikkuse regulatsioonide muutmisele (60 t / 20,75 m ning 25,25 m autorongid).
  • Ühistranspordi arendamine. Osalemine reformide ja rahastuse kavandamises, sh liiniveo hangete kvaliteedi ja ühtlustamise toetamine.
  • Taksonduse regulatsioonid. Esitada ja kaitsta ettepanekud Ühistranspordiseaduse muudatustes, et tagada õiglane konkurents.
  • Keskkond ja digitaliseerimine. Rohe-eesmärkide toetamine ning e-veoselehe ja teiste digilahenduste arendamine.
  • Liikmete kaasamine ja liidu nähtavus. Suurem nähtavus, koostöövõimalused ja ühisprojektid, sealhulgas tihedam sisekommunikatsioon ning liikmete kaasamine seisukohtade kujundamisse.
  • Põhikirja muudatuste ettevalmistamine, sh arutelu liidu juhtimismudeli kaasajastamiseks.

Need sihid annavad suuna AEL-i tööle järgmistel aastatel, et kaitsta liikmete huve, tagada sektori konkurentsivõime ja toetada jätkusuutlikke lahendusi. Autoettevõtete Liit seisab jätkuvalt oma liikmete ja kogu ühiskonna huvide eest, et tagada konkurentsivõimeline, keskkonnasäästlik ja kättesaadav transpordisüsteem. Uus juhatus ja kinnitatud tegevuskava annavad tugeva aluse, et neid eesmärke ellu viia.