Ühistranspordi rahastamisest 2025+

Autoettevõtete Liit esitas päringu Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumile seoses ühistranspordi rahastamisega aastatel 2025+. Ministeerim andis põhjalikus vastustes täpsema info 2025. aasta eelarves ja eelarvestrateegias 2025-2028 kavandatud kulude kohta ühistranspordiliikide lõikes. Regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartmann kinnitas kohtumisel AEL juhatusega, et ühistranspordi jätkusuutliku rahastamise tagamine ja ühistranspordireformiga edasiliikumine on endiselt tema olulisi prioriteete. Ühiselt tõdeti, et maakondliku ühistranspordi liinimahtude kärpimine ei ole realistlik ega mõistlik. Autoettevõtete Liidu esindajad tõstatasid kohtumisel ka rakseveondussektori elektrifitseerimise ja sellega seoses sõidukute pikkuste ja masside nõuete ülevaatamise vajaduse, et olla kulutõhusal viisil paremini valmis elektribusside ja veokite kasutusele võtmiseks.

Ühistranspordikulud 2025.a  (eurot)

BussLaevLennukRongKokku
Prognooskulud 202581 766 00030 916 0007 457 00044 236 000164 375 000
sh taristutasud5 300 0002 250 00028 900 00036 450 000
Planeeritud RE-s 202558 556 00022 644 5005 531 00035 073 500121 805 000
Puudujääk 2025-23 210 000-8 271 500-1 926 000-9 162 500-42 570 000

Puudujäägi katmiseks loodab valitsus leida vahendid leida valitsuse reservist, samuti otsida võimalusi ühistranspordi korraldamise efektiivsemaks muutmiseks ja ilmselt ei saa välistada ka piletihinna tõusu.

Ühistranspordi kulud 2026-2028 a (eurot)

Ühistranspordi korraldamise vahendid (eurodes)
202620272028
Eelarve125 676 558122 550 980122 550 980
Kulud (RES)176 469 933197 420 197199 334 492
Vahe-50 793 376-74 869 217-76 783 511

Ühistranspordi reformi investeeringute rahastuse peamiseks katteallikaks on CO2 vahendid, mida saab kasutada ainult kasvuhoonegaaside emissiooni vähendamisega seotud projektides. Taktipõhise rongiliikluse investeeringuteks on kavandatud 35,65 mln eurot 2024-2025. aastaks. Investeeringud keskenduvad ennekõike raudtee kapitaalremondile ning perroonide ja raudteeülekäigukohtade ohutuse tõstmisele (ülekäigukohti asendatakse tunnelitega või paigaldatakse neile signalisatsioon).

Tegevussuund2024-25 miljonit eurotKatteallikas
Liikuvusanalüüs0,06RE24-baas
Liinivõrgureform: Pilootliinivõrkude käivitamine1,0RE24/25-liikuvusreform
0,05Koosloome arengukiirendi (EL vahendid)
Ühtne piletisüsteem1,50CO2 Digitööriistad
Taktipõhine rongiliiklus20,00CO2 Taktipõhine rongiliiklus
15,00CO2 Regionaalne säästev liikuvus
0,65RE24/25-liikuvusreform
Vähese heitega ÜT20,00CO2 Vähese heitega ÜT
ÜT ligipääsetavuse parandamine14,75CO2 ÜT ligipääsetavus
Alternatiivkütuste taristu1,00CO2 Alternatiivkütused
Pilootprojektide toetusvoorud5,00CO2 Regionaalne säästev liikuvus
Administratiivsed muudatused0,45RE24/25-liikuvusreform
KOKKU78,46