Ühistransport on Eesti liikuvuse ja regionaalse arengu selgroog. Selle konkurentsivõime ja atraktiivsuse tagamiseks tuleb teha teadlikke valikuid nii riigi kui ka kohalike omavalitsuste tasandil. Autoettevõtete Liit esitas eesseisvaid kohalike omavalitsuste valimisi silmas pidades komavalitsustele ettepanekud, mis aitavad kujundada kaasaegse, ohutu ja keskkonnasõbraliku transpordisüsteemi.
Kuigi ühistranspordi kasutajate arv kasvab, suureneb endiselt ka isiklike autode hulk. Uuringud näitavad, et ligi pooltel Eesti elanikel on ühistranspordi kättesaadavus puudulik ning kuni 55 000 leibkonda võib kannatada transpordivaesuse all. See tähendab, et paljud inimesed on sunnitud igapäevaseks liikumiseks kasutama isiklikku autot, mis suurendab kulusid, autostumist ja keskkonnakoormust.
Kohalikel omavalitsustel on siin võtmeroll – just nende kaudu korraldatakse igapäevane bussiliiklus ja tagatakse õpilasliinide toimimine. Seetõttu kutsume omavalitsusi üles tegema teadlikke otsuseid ja seama ühistranspordi arendamise oma prioriteediks.
Terviklikum ühistranspordi süsteem
Ühistransport peab olema kiire, mugav ja hästi korraldatud, et konkureerida isikliku autoga. Selleks tegime ettepanekud:
- Miinimumnõuded teenuse kvaliteedile ja kättesaadavusele. Elanikel peab olema kindlus, et bussiliiklus on usaldusväärne ja vastab miinimumstandarditele.
- Piirkondlikud liikuvuskeskused. Erinevad transpordiliigid, sealhulgas rongid, bussid ja mikromobiilsuse võimalused, tuleb siduda üheks tervikuks.
- Ühtne piletisüsteem. Kõikide ühistranspordiliikide jaoks peaks olema üks kaart ja üks süsteem.
Efektiivsem korraldus ning kiirem ja sujuvam liikumine
Praegune korraldus on killustunud ja ebaühtlane. Soovitame tugevdada regionaalseid tellimiskeskusi ja suurendada nende kompetentsi, vähendada halduskoormust ja ühtlustada kvaliteedinõudeid ning luua Harjumaale ühtne liinivõrk ja halduskeskus, mis ühendab Tallinna, maakonnaliinid ja rongid.
Ühistranspordi atraktiivsust suurendab sõidukiirus. Selleks soovitame rajada ja arendada ühissõidukiradasid, et anda bussidele linnaliikluses prioriteet, vähendada sularahaarveldust ja arendada edasi ühiskaarti ning käivitada kiired ja taktipõhised maakonnaliinid.
Teadlikumad otsused ja ohutum teenus
Transpordiameti kontrollid on näidanud, et koolibusside ja õpilasliinide puhul ei järgita alati nõudeid. Paljud KOVid ei ole kursis busside tehniliste standardite ega bussijuhtide töötasu miinimumnõuetega. Seetõttu tegime ettepanekud:
- mitte teha ohutuses kompromisse odavama hinna nimel;
- tõsta KOVide teadlikkust hangete kvaliteedist ja standarditest;
- tagada süsteemne järelevalve ning reageerida rikkumistele.
Autoettevõtete Liit usub, et ühistranspordi arendamine peab olema kohalike omavalitsuste arengukavade ja valimisprogrammide üks prioriteete. See on investeering nii inimeste liikumisvõimalustesse kui ka keskkonda. Koostöös on võimalik luua süsteem, kus ühistransport ei ole pelgalt alternatiiv autole, vaid eelistatud valik.