Ühistranspordi rahastamisest 2025+

Autoettevõtete Liit esitas päringu Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumile seoses ühistranspordi rahastamisega aastatel 2025+. Ministeerim andis põhjalikus vastustes täpsema info 2025. aasta eelarves ja eelarvestrateegias 2025-2028 kavandatud kulude kohta ühistranspordiliikide lõikes. Regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartmann kinnitas kohtumisel AEL juhatusega, et ühistranspordi jätkusuutliku rahastamise tagamine ja ühistranspordireformiga edasiliikumine on endiselt tema olulisi prioriteete. Ühiselt tõdeti, et maakondliku ühistranspordi liinimahtude kärpimine ei ole realistlik ega mõistlik. Autoettevõtete Liidu esindajad tõstatasid kohtumisel ka rakseveondussektori elektrifitseerimise ja sellega seoses sõidukute pikkuste ja masside nõuete ülevaatamise vajaduse, et olla kulutõhusal viisil paremini valmis elektribusside ja veokite kasutusele võtmiseks.

Ühistranspordikulud 2025.a  (eurot)

Buss Laev Lennuk Rong Kokku
Prognooskulud 2025 81 766 000 30 916 000 7 457 000 44 236 000 164 375 000
sh taristutasud 5 300 000 2 250 000 28 900 000 36 450 000
Planeeritud RE-s 2025 58 556 000 22 644 500 5 531 000 35 073 500 121 805 000
Puudujääk 2025 -23 210 000 -8 271 500 -1 926 000 -9 162 500 -42 570 000

Puudujäägi katmiseks loodab valitsus leida vahendid leida valitsuse reservist, samuti otsida võimalusi ühistranspordi korraldamise efektiivsemaks muutmiseks ja ilmselt ei saa välistada ka piletihinna tõusu.

Ühistranspordi kulud 2026-2028 a (eurot)

Ühistranspordi korraldamise vahendid (eurodes)
2026 2027 2028
Eelarve 125 676 558 122 550 980 122 550 980
Kulud (RES) 176 469 933 197 420 197 199 334 492
Vahe -50 793 376 -74 869 217 -76 783 511

Ühistranspordi reformi investeeringute rahastuse peamiseks katteallikaks on CO2 vahendid, mida saab kasutada ainult kasvuhoonegaaside emissiooni vähendamisega seotud projektides. Taktipõhise rongiliikluse investeeringuteks on kavandatud 35,65 mln eurot 2024-2025. aastaks. Investeeringud keskenduvad ennekõike raudtee kapitaalremondile ning perroonide ja raudteeülekäigukohtade ohutuse tõstmisele (ülekäigukohti asendatakse tunnelitega või paigaldatakse neile signalisatsioon).

Tegevussuund 2024-25 miljonit eurot Katteallikas
Liikuvusanalüüs 0,06 RE24-baas
Liinivõrgureform: Pilootliinivõrkude käivitamine 1,0 RE24/25-liikuvusreform
0,05 Koosloome arengukiirendi (EL vahendid)
Ühtne piletisüsteem 1,50 CO2 Digitööriistad
Taktipõhine rongiliiklus 20,00 CO2 Taktipõhine rongiliiklus
15,00 CO2 Regionaalne säästev liikuvus
0,65 RE24/25-liikuvusreform
Vähese heitega ÜT 20,00 CO2 Vähese heitega ÜT
ÜT ligipääsetavuse parandamine 14,75 CO2 ÜT ligipääsetavus
Alternatiivkütuste taristu 1,00 CO2 Alternatiivkütused
Pilootprojektide toetusvoorud 5,00 CO2 Regionaalne säästev liikuvus
Administratiivsed muudatused 0,45 RE24/25-liikuvusreform
KOKKU 78,46