Ühistranspordi rahastamisest 2025+
Autoettevõtete Liit esitas päringu Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumile seoses ühistranspordi rahastamisega aastatel 2025+. Ministeerim andis põhjalikus vastustes täpsema info 2025. aasta eelarves ja eelarvestrateegias 2025-2028 kavandatud kulude kohta ühistranspordiliikide lõikes. Regionaal- ja põllumajandusminister Piret Hartmann kinnitas kohtumisel AEL juhatusega, et ühistranspordi jätkusuutliku rahastamise tagamine ja ühistranspordireformiga edasiliikumine on endiselt tema olulisi prioriteete. Ühiselt tõdeti, et maakondliku ühistranspordi liinimahtude kärpimine ei ole realistlik ega mõistlik. Autoettevõtete Liidu esindajad tõstatasid kohtumisel ka rakseveondussektori elektrifitseerimise ja sellega seoses sõidukute pikkuste ja masside nõuete ülevaatamise vajaduse, et olla kulutõhusal viisil paremini valmis elektribusside ja veokite kasutusele võtmiseks.
Ühistranspordikulud 2025.a (eurot)
Buss | Laev | Lennuk | Rong | Kokku | |
Prognooskulud 2025 | 81 766 000 | 30 916 000 | 7 457 000 | 44 236 000 | 164 375 000 |
sh taristutasud | 5 300 000 | 2 250 000 | 28 900 000 | 36 450 000 | |
Planeeritud RE-s 2025 | 58 556 000 | 22 644 500 | 5 531 000 | 35 073 500 | 121 805 000 |
Puudujääk 2025 | -23 210 000 | -8 271 500 | -1 926 000 | -9 162 500 | -42 570 000 |
Puudujäägi katmiseks loodab valitsus leida vahendid leida valitsuse reservist, samuti otsida võimalusi ühistranspordi korraldamise efektiivsemaks muutmiseks ja ilmselt ei saa välistada ka piletihinna tõusu.
Ühistranspordi kulud 2026-2028 a (eurot)
Ühistranspordi korraldamise vahendid (eurodes) | |||
2026 | 2027 | 2028 | |
Eelarve | 125 676 558 | 122 550 980 | 122 550 980 |
Kulud (RES) | 176 469 933 | 197 420 197 | 199 334 492 |
Vahe | -50 793 376 | -74 869 217 | -76 783 511 |
Ühistranspordi reformi investeeringute rahastuse peamiseks katteallikaks on CO2 vahendid, mida saab kasutada ainult kasvuhoonegaaside emissiooni vähendamisega seotud projektides. Taktipõhise rongiliikluse investeeringuteks on kavandatud 35,65 mln eurot 2024-2025. aastaks. Investeeringud keskenduvad ennekõike raudtee kapitaalremondile ning perroonide ja raudteeülekäigukohtade ohutuse tõstmisele (ülekäigukohti asendatakse tunnelitega või paigaldatakse neile signalisatsioon).
Tegevussuund | 2024-25 miljonit eurot | Katteallikas |
Liikuvusanalüüs | 0,06 | RE24-baas |
Liinivõrgureform: Pilootliinivõrkude käivitamine | 1,0 | RE24/25-liikuvusreform |
0,05 | Koosloome arengukiirendi (EL vahendid) | |
Ühtne piletisüsteem | 1,50 | CO2 Digitööriistad |
Taktipõhine rongiliiklus | 20,00 | CO2 Taktipõhine rongiliiklus |
15,00 | CO2 Regionaalne säästev liikuvus | |
0,65 | RE24/25-liikuvusreform | |
Vähese heitega ÜT | 20,00 | CO2 Vähese heitega ÜT |
ÜT ligipääsetavuse parandamine | 14,75 | CO2 ÜT ligipääsetavus |
Alternatiivkütuste taristu | 1,00 | CO2 Alternatiivkütused |
Pilootprojektide toetusvoorud | 5,00 | CO2 Regionaalne säästev liikuvus |
Administratiivsed muudatused | 0,45 | RE24/25-liikuvusreform |
KOKKU | 78,46 |